POMEM SAĞLIK TARAMASI HANGİ HASTALIKLAR ELEYİCİ'DİR

Yazan Ahmet Baki Tarih 15 Ağustos 2014 Cuma 0 yorum
  Genel Sağlık Raporu ve Sorunları ile Önsağlık Taramaları

-- Skolyoz ( omurilik eğriliği )
-- Kalbin delik olması
-- Kalp ritmindeki bozukluk
-- Göz tembelliği
-- Miyop-hipermetrop-astigmat derecelerindeki yüksek dereceler
-- 5 metreden eşgal edebilecek ameliyat izleri
-- Epilepsi
-- Hepatit-b sarılığı (derecesinin yüksekliğine göre elenme oluyor ve taşıyıcı ise elenmez)
-- Dövme izi
-- Yara bere izi
-- Şeker hastaları
-- Panik ataklık
-- Ellerin aşırı titremeleri
-- Böbrek eksikliği
-- İç hastalıklar
-- Solunum yolu hastalıkları
-- Kellik
-- Boy-kilo indeksinin fazlalığı ya da azlığı
-- Kulak zarlarının delik olması

Gibi birçok şey pomemi kazandıktan sonraki sağlık raporu sırasında elenmelere yol açan sağlık problemleridir ve mülakatlarda önsağlık sırasında da bunlardan bazıları sorun teşkil etmektedir...

*********************************************************

2012 VE 2013 POMEM ALIMLARINDA ELENME NEDENLERİNDEN BAZILARI:

1) Konuşma yetersizliği
2) Kekemelik
3) İfade (cümle kuramama, cümlede anlam bozukluğu olması)
4) Yanlış cevapta ısrarcı olma.
5) Göz teması kuramamak.
6) Doğru cevapta kararlı olmamak yani tutarsız durmak.
7) Kararsız duruş ve kendine güvenmediği izlenimi oluşturma.
8 ) Basit komutları uygun olmayan şekilde algılamak.
9) Cumhuriyetimizin temel değerleri ve Atatürk ile ilgili her Türk gencinin bilmesi beklenen sorulara tam olarak cevap verememek.
10) Basit soruları anlamayarak tekrar ettirmek, açıklattırma, yardım isteme.
11) Sorulara ilgisiz cevap vermek.
12) Evrensel değerler ile ilgili soruları taraflı ve önyargılı olarak yorumlama.
13) Mesleğe bakış, meslekten kişisel beklentiler.
14) Yara , dövme ve benzeri izler
15) Komisyonu hiç umursamamis gibi gelme
16) Yüzde sivilce ve ben olması ( 2012 de sorundu , 2013 te pek sorun olmadı )
17) Boy-Kilo İndeksinin tutmaması
18) Renk körlüğü
19) Oraya bilgisiz gidip sorulara cvp verememe ; yani güncel soru sorulduğunda susmak
20) Kellik problemi
21) Bacaklarda varis başlangıcı ( NOT : 2012 de engeldi ; fakat 2013 te pek duymadık sorun olduğunu ; ama varis başlangıcı değil de varis bariz sekilde varsa elenme sebebidir bunu biliniz )
22) Spor'da hareketlerin nizami yapılmaması

--->> SON ŞEKLE GÖRE ELENME SEBEPLERİNDEN BAZILARI HAKKINDA ŞU DÜZENLEMELER GETİRİLDİ ;

a-) Bayanlarda boy 1.62 ye indirildi (2012 de indirildi)
b-) Kellik problemi olanlara saç ektirebilmesi serbest oldu ve bu sekilde basvurabilirler
c-) Gözlerde lazer serbest oldu
DEVAMINI OKU>>>
     ___MÜLAKATLARDA DURUŞ___

**Sağ ve sol ayak topuklarını birleştirerek baş selamı vermek
**Kendinden emin olmak
**Başka yere bakmamak
**Mülakat komisyonuyla göz teması kurmak
**El-kol-ayakları oynatmamak
**Güzel bir diksiyonla akıcı şekilde konuşmak

___PUANLAMALAR___

**Puanlama : Kpss+Sözlü+Spor = Toplam Puandır
**Sözlü Mülakat : 60 puan üzerindendir
**Spor Mülakatı : 40 puan üzerindendir

___KİŞİLİK TESTİ AŞAMASI___

-- tutarlı biri olunuz
-- hafızanızı güçlü tutunuz
-- yorumlama kabiliyeti edininiz
-- korkmaya gerek yok elenmezsiniz bu aşamada
-- verdiğiniz cevapları aklınızda tutunuz ve bu sizin diğer sorularda işinize yarayacaktır
-- bu bağlamda sözlü mülakatta sizin üstünüze gelecekler , yani dengesiz cevaplardan kaçınınız

___ÖNSAĞLIK AŞAMASI___
-- boy ölçülürken sakın kafanızı yukarı kaldırmayın kafanızın arkasından ölçüm yapılıyo ön taraftan değil ve aksi takdirde boyunuz kısa ölçülür
-- tırnaklarınızı kesiniz ve gözde sorun olan arkadaşlar lazer serbest artık sayıları okuyabilirsiniz rahatça
-- kilolu arkadaşlar yeme içmeye dikkat edin sınırda olursanız kesinlikle bise yiyip içmeden gelin mülakatlara ve bu durumdan kurtulmak istiyorsanız kilonuzu sınırda tutmayın koşu yapın son 1 buçuk ay
-- yağlı yiyecekler yemeyin sivilce çıkması kötü olabilir
-- elinizi kolunuzu vücudunuzu sakın çizdirmeyin düşmeyin

___SÖZLÜ MÜLAKAT AŞAMASI___

-- bilgi donanımınız güçlü olsun
-- gerekirse diksiyon kursuna gidiniz
-- heyecanınızı yenin çünkü artık iş görüşmelerimiz çoğalmakta
-- gereksiz konuşmalardan kaçınınız ve cümlelerinizi düzgün kurunuz
-- ingilizce,bilgisiyar sertifikası ile ehliyet almak büyük bişey değil orada ayrıcalık tanımazlar ama bu şeylerin olmasında da fayda var
-- güncel olaylardan gündemden haberdar olunuz ve yanlış cevapta ısrarcı olmayıniz
-- orada mülayim gibi durmayın başınız dik olsun çok cin de olmayın ve takım elbiseyle gidin
-- içeri girdiğinizde odadaki herşeye dikkat edin kişi sayısına renklere falan
-- göz teması kurunuz komisyonla ve konuyu anlatırken sakın ellerinizi abartılı şekilde sallamayin , hatta esas durusta durarak konusunuz el kol oynatmayınız
-- orada ne derse desinler sakin şekilde cevap veriniz , kişilik testinden dolayı üstünüze geleceklerdir
-- içeri girdiğinizde önce adınızı soyadınızı hangi şehirde hangi ünv bitirdiğinizi ne bölümü okuduğunuzu söyledikten sonra soru kartınızın numarasını söyleyerek sorunuzu okuyup cevaba başlayın
-- yinelemelerden sakının ve anlatım bozukluğu yapmayın
-- sinirlenmeyin hafif tebessüm edininiz
-- bilmediğiniz bir soru olsa bile konuşmaya başlayın ama tutarsız da olmayın
-- erkekler saç sakala dikkat edininiz , güzelce traş olunuz
-- bu aşamanın puanı 60'tır.

___SPOR MÜLAKATI AŞAMASI___

-- günlük 50 mekik 20 şınav çekmek zor değil yapınız son iki ay kala
-- günlük koşu yapınız
-- mülakatlara giderken çantada spor için şort forma tişört ve spor ayakkabısı getirmeyi unutmayın
-- erkekler 50 saniye altında yapma zorunda bayanlar ise 60 saniye altında yapmak zorundalar 40 tam puanı almak için
-- iki takla atmak kolaydır evde deneyin , yani halk dilinde dombalak açmak kolaydır
-- mülakat sırasında 2 takla açtıktan sonra 3 saniye bekleyin eğer beklemezseniz başınız dönecektir ve bu da sizin denge tahtasına çıkamamanıza ve düşmenize neden olacaktır
-- ola ki denge tahtasından düştünüz,sakin koşup gitmeyin düştüğünüz yerden denge tahtasına çıkıp devam ediniz

___SPOR MÜLAKATINDAKİ AYRINTILAR VE YAPILACAKLAR___

1-) 40 cm yükseklikteki engelin sağına soluna ayaklar bitişik şekilde ip atlar gibi 5 defa atlama..
2-) Mekik minderine koşup 5 mekik çekme
çekmezsen bile çekmeye çalış yoksa elenirsin , nizami olmazsa her bir mekik başı normal bitirdiğin sürene 2 saniye eklenir 
(( 5 mekiği yanlış çektin 5x2=10 saniye eklenir gibi))
3-) Şınav minderine hızlı koşup 5 şınav çekme
çekemezen bile çekmeye çalış yoksa elenirsin , nizami olmazsa her bir şınav başı normal bitirdiğin sürene 2 saniye eklenir 
(( 5 şınavı yanlış çektin 5x2=10 saniye eklenir gibi))
4-) Yerde duran toplara dokunma;
önce ilerideki 2. topa eğilip dokunup hemen geri gelip ilk topa dokunacaksiniz ardından tekrar ilerideki topa dokunacaksiniz toplamda 3 defa..
5-) Takla minderine koşup 2 takla attıktan sonra kalkıp
6-) 2 saniye bekleyip hemen denge tahtasının üstüne çıkacaksınız eğer düşerseniz düştüğünüz yerden geri çıkıp devam edin yoksa elenirsiniz.
7-) Hızlı hızlı koşup 121 cm uzunluktaki atlama beygirinin üzerinden ister uçarak ister durup hemen el koyarak da atlayıp bitirebilirsiniz...
Erkekler 50 Bayanlar 56 saniyenin altında yaparsa 40 tam puan alır.... Aksi durumda mesela bir erkek adayımız 51 saniyede tamamlarsa 1 saniye fazla sürede bitirdiği için 2 puanı kırılır ve 38 puan alır..

___POMEM MÜLAKATLARI İÇİN BAZI AŞAMALAR___

1) Önce kişilik envanteri testine tabisiniz ve ardından 
2) Önsağlık ve sonra 
3) Sözlü mülakat (60puan üzerinden) ve ardından 
4) Spor mülakatı (40puan üzerinden) ve 
5) Hepsini geçersen Ankaradaki puan sıralamasına kalirsin ve alım sayısı ne olursa ve de o sayının içine girersen kazanır okula gidersin ve
6) Sağlık raporunu orada alırsın temiz çıkarsa
7) Okulda 1 aylık intibak ve ardından
8) Eğitim görürsün
9) Sonra 1 ay staj yaparsın maasli ve ardından
10) 10 günlük değerlendirme için okula geri gelirsin ve sonucunda olumlu bir rapor varsa polis oluyorsun tamamen ve 1 yıl sonra da asaleti tasdikini alıyorsun

___2012-2013 İSTATİSTİKLERİ___

1-) POMEM e başvuru sayısı ; 38.000 ---- 30 bin Erkek + 8 bin Bayan
2-) Alım Sayısı ; 2012 de : 2700 Erkek + 130 Bayan
Alım Sayısı ; 2013 te : 3170 Erkek + 130 Bayan
3-) En çok Pomeme öğrenci veren 2 Şehir ; İSTANBUL VE ADANA..
4-) Elenme olasılığının yüksek olduğu iller ; İstanbul,Ankara,İzmir,Bursa,Adana.. ( başvuru çokluğu )
5-) En çok başvuru yapan iller ; İstanbul , Ankara , İzmir , Adana , Bursa , Antalya
6-) En az başvuru yapılan iller ; Tunceli , Hakkari , Şırnak , Kilis , Ardahan , Bayburt , Siirt
7-) En çok elenme Önsağlıkta görülmüştür..
8- ) Sporda elenen sayısı çok az..
9-) Boy-kilo endeksi tutmayan çok kişi oldu ve elendi..
10-) Sözlü mülakatta elenme riski , ön sağlıkta elenme riskiyle neredeyse aynı...
11-) 2012 ye göre 2013 teki elemeler daha az olmuştur
DEVAMINI OKU>>>

POMEM 2014 ŞARTLARI NELERDİR

Yazan Ahmet Baki Tarih 0 yorum

1___KPSS ŞARTI___

**KPSS : En az 60,000 Puan almış olmak (değişmezse)
**KPSS : 60,000 alan herkes mülakata çağrılır (değişmezse)
**KPSS : 60,000 ve üzeri alan herkesin şansı vardır
**KPSS : Bayanlarda Puanlar yüksek kapattığı için yüksek puanlılar çok şanslı
**KPSS : 2013 ve 2014 Kpss Puanlarınız geçerlidir (değişmezse)
**KPSS : 2013 ve 2014 Kpssden herhangi birisini kullanabilirsiniz (değişmezse)

__ALIM AÇIKLAMA SİTESİ___

**LİNK : www.egm.gov.tr
**LİNK : www.egitim.pol.tr

 YAŞ HESAPLAMASI VE ŞARTI___

**Askerlik Yapmayan : 28'den gün almamış olmak (değişmezse)
**Askerlik Yapan : 30'dan gün almamış olmak (değişmezse)

___SPOR PARKURU VE ŞARTI___

**LİNK : http://www.youtube.com/watch?v=OOF6-aaN1vY
**Erkekler : En fazla 50 saniyede yapacak 40 tam puan için
**Bayanlar : En fazla 56 saniyede yapacak 40 tam puan için
___BOY/KİLO İNDEKSİ (B.K.İ.) ŞARTI VE HESAPLANMASI___
       *B.K.İ. = [Kilo / (Boy x Boy)] = 18-27 Aralığında olmalı

___İKAMET DEĞİŞTİRME___

**İkametin nerdeyse orada başvurursun ve mülakata girersin
**İkametini başka yere aldırırsan orda başvurup girebilirsin
**Askerlik yapanlar sadece bulunduğu ilde özel izinle başvururlar

___BÖLÜM FARKI___

**Kimsenin bölümü üstün değildir (besyo,iktisat,edebiyat farketmez)
**Kurul karşısında herkes eşittir

___ASKERDEYKEN BAŞVURU İŞLEMLERİ___
**Askerlik yapanlar sadece bulunduğu ilde özel izinle başvururlar
**Aserdeyken başvurup mülakata girip kazanınca direk muaf olursun
**Askerdeyken yaş tutmuyorsa mecburen bitirip başvuracaksın
**Askerlik yapanlar için 30 dan gün almamış olmak şartı var
**Askerlik yapmayanlar için 28den gün almamış olmak şartı var
_KURUL NE SORAR__

**Kurul herşeyi sorar (güncel,mantık,bölüm,genel bilgi vs.vs.)
**Kurul sadece çektiğin kartın cevabını isteyebilir
**Kurul sadece çektiğin kartın haricinde sorunun cevabını isteyebilir
**Kurul sadece senle muhabbet edebilir
**Kurul sadece sana kendini tanıtmanı isteyebilir
**Kurul sadece sana bakıp ilk izlenimi görmek isteyebilir

___MÜLAKATLARDA NASIL GİYİNİLMELİ___
**Takım Elbise giyilmeli 
**Rengi lacivert,gri veya siyah takım olmalı
**Gömlek beyaz ve Kravat lacivert ya da siyah olabilir
**Sade şekilde giyim de olabilir takım giyme şartı yoktur
**Bayanlar babet ayakkabı veya siyah kundura giyebilir 
**Erkekler siyah kundura giymelidir

___MÜLAKAT SÜRECİ VE O GÜN GETİRİLECEKLER___

**Herşey 1 günde olur biter
**Aşamalar : Kişilik envanteri,Önsağlık,Sözlü ve Spordur
**Süreç gece 11 e 12 ye kadar da sürebilir , akşam 5 e kadar da
**Yanınızda spor çantası getirin (içinde ayakkabı,tişört,kapri,şort)

___GÖZ DERECELERİ VE ENGEL DURUMLAR___
**MİYOP : En fazla 2 derece olabilir her bir göz derecesi
**HİPERMETROP : En fazla 1 derece olabilir her bir göz derecesi
**Göz Tembelliği : Derecesi yüksek olanlar kesinlikle elenir
**Gözde Lazer serbest
**Renk Körlüğü elenme sebebidir
**Lens kullanmak , bu şekilde önsağlığa ve sağlık raporu kuruluna girmek yasaktır
**Gözlükle önsağlığa ve sağlık raporu kuruluna girmek yasaktır

___BOY ŞARTI___

**ERKEK : Min. Boy Şartı 1.67
**BAYAN : Min. Boy Şartı 1.62

___DÖVME , YARA , HASTALIK , SİVİLCE , BEN VE AMELİYAT 
İZLERİ___

**DÖVME İZİ : Elenme sebebidir kesinlikle
**AMELİYAT İZİ : 5 Metreden eşgal etmiyosa elenme sebebi değildir
**SİVİLCE İZİ : 2012 de elenme sebebiydi , 2013 te değildi
**YÜZDE KOLDA BEN : 2012 de elenme sebebiydi 2013te değildi
**DOĞUM LEKESİ : Sıkıntı değil ama komisyona bağlı
**JİLET,FAÇA İZİ : Kesinlikle elenme sebebi
**BIÇAK VE CAM KESİĞİ İZİ : Elenme sebebi değil iz çok büyük değilse ve de kendisi bilinçli şekilde yapmadıysa
**YARA İZİ : Büyük bir yara ise ve bu hastalık derecesinde ise engeldir
**SEDEF HASTALIĞI İZİ : Kesinlikle engeldir

___GÜVENLİK ARŞİV ARAŞTIRMASI___

**Kişi kendisinden sorumludur , kendisinin araştırılması yapılır , herşey temizse sıkıntı yoktur ; ancak yine de ailesinde yani anne , baba , kardeş , abi veya ablasında herhangi bir yüz kızartıcı fiil işlenme durumu yoksa , vatan haini değilse problem olmaz ve bunlara da bakılır..

___2012 POMEM ALIMLARINDAN İSTATİSTİKLER___

**23 Ağustos Alım İlanı
**18-27 Eylül Başvurular
**8-15 Ekim Mülakatlar
**18 Ekim Sonuç Açıklanması
**5 Kasım Okul Kayıt
**160,... Son Erkek Puanı
**168,... Son Bayan Puanı
**198 Son Yedek Erkek Sıralaması
**7 Son Yedek Bayan Sıralaması
**2700 Erkek Alımı
**130 Bayan Alımı
**2011-2012 Kpss Geçerli
**60 En Az Baraj Puanı
**1.67 Min. Erkek Boyu
**1.65 Min. Bayan Boyu(değişti)

___2013 POMEM ALIMLARINDAN İSTATİSTİKLER___


**27 Ağustos Alım İlanı
**9-27 Eylül Başvurular
**21-28 Ekim Mülakatlar
**31 Ekim Sonuç Açıklanması
**4 Kasım Okul Kayıt
**159,... Son Erkek Puanı
**167,... Son Bayan Puanı
**319 Son Yedek Erkek Sıralaması
**8 Son Yedek Bayan Sıralaması
**3170 Erkek Alımı
**130 Bayan Alımı
**2012-2013 Kpss Geçerli
**60 En Az Baraj Puanı
**1.67 Min. Erkek Boyu
**1.62 Min. Bayan Boyu

___DİŞLER___
**Dişler : En fazla 4 diş eksik olabilir
**Dişler : Protez ve dolgular sorun değildir eksik sayılmaz
**Dişler : Öndişler kesinlikle eksik olmamalı

___Öğrenim Görülen Mevcut Pomem Okulları___
1-) Arnavutköy Pomem (yaklaşık 550 kişilk)
2-) Bornova Pomem (yaklaşık 220 kişilik)
3-) Mersin Pomem (yaklaşık 490 kişilik)
4-) Bursa Pomem (yaklaşık 420 kişilik)
5-) Bilecik Pomem (yaklaşık 420 kişilik)
6-) Merzifon Pomem (yaklaşık 510 kişilik)
7-) Karabük Pomem (yaklaşık 470 kişilik)
8- )Çankırı Pomem (yaklaşık 250 kişilik)
**Bayan-Erkek karışık Pomem Okulu Arnavutköy Pomem'dir
**Bayanların okuduğu tek Pomem Okulu Arnavutköy Pomem'dir
DEVAMINI OKU>>>

POMEM SÖZLÜ MÜLAKAT MANTIK SORULARI 2014

Yazan Ahmet Baki Tarih 0 yorum
 Sözlü Mülakatlarda sorulan mantık sorularından ve  güncellerden bir kaç tanesi;

1) arkandaki duvarın rengi nedir ?

2) bu odada kaç tane sandalye var?


3) arkandaki tahtanın rengi nedir?


4) bu odada kaç kişi var?


5) pencereden dışarı baktığında ne görüyorsun?


6) aynı anne ve babadan olan ve kardesi olmayan kişi kimdir ?


7) 4 elma vardı ikisini aldım kaç elmam oldu ?


8) mesela adanadaysan çevresindeki illeri say?
9) kaizen nedir ?


10) bakanlardan içişleri bakanı kimdir?


11) tek kadın basbakanımız kimdir?


12) taşın üstünde 5 kuş vardı üçünü vurdum kaç kuş kaldı ?


13) çöp tenekesi nerde ve rengi ne ?


14) polis iken sana milletvekili tokat attı napardın?


15) bölümüne göre sorular soruluyor, mesela ekonomik modelleri sırala demişlerdi bana ?


16) kaç tane önemli geçit vardır ya da akdenizdeki önemli geçitleri söyle ?
DEVAMINI OKU>>>

POMEM DEYİMLER 2014

Yazan Ahmet Baki Tarih 0 yorum
POMEM  DEYİMLERİ POMEM ATA SÖZLERİ 



1 ‘‘Üzüm üzüme baka baka kararır’’ sözünü açıklayınız.
İnsan etkileşime ve etkilenmeye açık bir varlıktır. Karşısındakini etkileyebildiği gibi ondan etkilenebilir de. Hatta çevremize dikkat ettiğimizde bunun birçok örneğini görebiliriz. Mesela esneyen birisini gördüğümüzde biz de ister istemez esneriz. Farklı bir şiveyle konuşan insanların arasında yaşayanlar bir süre sonra aynı şiveyle konuşma eğilimi gösterirler. Sadece bu örneklerdeki gibi yalnızca davranış olarak değil huy ve karakter olarak da insan insandan etkilenir. Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan diye boşa dememişlerdir.

2- ‘‘Atılan ok geri dönmez’’ sözünü açıklayınız.
Kimi zaman iyi düşünüp taşınmadan, olacakları hesaplamadan bazı eylemlere girişir ve sonuçta pişman olur insan. O anda ilk durumuna dönmek ister ama bu mümkün değildir. Çünkü olan olmuş, çoktan iş işten geçmiştir. Örneğin söz ağızdan çıktıktan sonra geri alınmaz. Patlatılan bir bombanın geri dönüşü yoktur. Ölen bir insanı hayata döndürmek imkânsızdır. Bu yüzden bir iş yapmadan önce iyi düşünmeli ve öyle karar vermelidir.

3- ‘‘Ayıpsız dost arayan dostsuz kalır’’ sözünü açıklayınız.
Hemen her şeyin, her insanın bir kusuru, bir eksiği vardır. Hatasız kul olmaz. Dolayısıyla insanın mükemmel bir dost, arkadaş ve sevgili aramaya çalışması boşunadır. Böyle bir dost bulamayacağı gibi, dostsuz kalması da mümkündür. Bu bakımdan insan bir şey elde etmek, bir dost bulmak istiyorsa onları kusurları ile kabul etmeye hazır olmalıdır.

4- ‘‘Yanlış hesap Bağdat’tan döner’’ sözünü açıklayınız.
İnsanın yaptığı yanlış bir iş mutlaka karşısına çıkacaktır. Çünkü yanlış bir yolda yürüyen insan bunun neticesi ile er geç karşılaşır. Ayrıca ortaya çıkan bir yanlışlık çok geç de olsa, kesinlikle düzeltilmelidir.

5- ‘‘Açık yaraya tuz ekilmez’’ sözünü açıklayınız.
Acısı ve derdi taze olan bir kimsenin üzüntüsünü artıracak söz ve davranışlardan kaçınmak gereklidir. Örneğin sinirlenmiş bir insana onu kızdıracak bir söz söylemek o insanı çileden çıkardığı gibi bu sözü söyleyen insanın da zarar görmesi muhtemeldir. Ateşe körükle gitmek deyiminin de bu sözle yakın anlamda olduğu söylenebilir.

6- ‘‘Perşembe’nin gelişi Çarşamba’dan bellidir’’ sözünü açıklayınız.
‘‘Yaptıklarımız yapacaklarımızın garantisidir’’ şeklinde bir söz vardır. Gerçekten de insanın yaptıkları yapacaklarını gösterir. İnsanoğlu bugün ne yapıyorsa yarın ve öteki gün de büyük ihtimalle aynı şeyi yapacaktır. Yani bir işin nasıl sonuçlanacağı, işin bugünkü durumundan belli olur.

7- ‘‘Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz’’ sözünü açıklayınız.
Denizi oluşturan damlalardır. Damlaları reddeden ve kabul etmeyen insan denizi de reddetmeye mahkûmdur. Yani anlatmak istediğim, her çok olan şey muhakkak azdan olur. Kim ki elindekinden hoşnut olmuyor, onunla yetinmiyor ve onu hor görüp geri çeviriyorsa büyük bir hata işliyor demektir. Küçük şeylere sahip çıkmayan, onların birikmesiyle olmuş olan çoğu da kaybetmiş sayılır.

8- ‘‘Lafla peynir gemisi yürümez’‘ sözünü açıklayınız.
Oturduğu yerden ülkenin tüm sorunlarını çözen nice insan görmüşüzdür. Bunları eğer iş başına getirsek çoğu hiçbir şey yapamaz. Çünkü konuşmak ile yapmak arasında çok fark vardır. Konuşmak kolay, yapmak ise zordur. ‘‘Akıl çoğalınca söz azalır’’ diye güzel bir deyiş vardır. Yani çalışan ve iş yapan insanlar az konuşurken, çalışmayan ve boş boş oturan insanlar çok konuşur.

9- ‘‘Açma sırrını dostuna o da söyler dostuna’’ sözünü açıklayınız.
Sır özeldir ve gizli tutulmalıdır. Onun gerçekten duyulup yayılması istenmiyorsa, dosta bile açılmamalıdır. Açılırsa o da ağzından kaçırabilir ya da yakınına anlatabilir, bunu başkaları duyabilir ve böylece saklamaya çalıştığın şey sır olmaktan çıkar, yayılır.

10- ‘‘Acele işe şeytan karışır’’ sözünü açıklayınız.
Sakin olmak ve itidalli hareket etmek her zaman gereklidir. Çünkü acele eden bir insanın hata yapma ihtimali sakin bir insandan daha fazladır. En iyi bilinen ve yapılan iş dahi aceleye getirildiğinde yarım yamalak ve eksik yapıldığı görülecektir. Bunun sebebi acele eden kişi aklî melekelerini tam olarak kullanamaz. Bu sebeptendir ki acele giden ecele giden demişlerdir.

11- ‘‘Herkes kendi evinin önünü süpürmeli‘’ sözünü açıklayınız.
Toplumun her ferdi kendi üzerine düşen görevi yaptığı zaman tüm dengeler yerine oturur, eksiklik ve kusurlar ortadan kalkar. Çünkü yerine getirilmeyen sorumluluklar başka insanların sırtına kalır. Bu yük ise ağır olduğundan altından kalkılamaz ve yapılması gereken işler ortada kalır. Bu durum gösteriyor ki herkesin küçük bir katkısı, bazı insanların büyük katkısından daha çok iş görmektedir

12- Atatürk’ün ‘‘Ben sporcunun zeki, çevik ve aynı zamanda ahlaklısını severim’’ sözünü açıklayınız.
Spor, yalnız beden kabiliyetinin bir üstünlüğü sayılmaz. İdrak ve ahlak da bu işe yardım eder. Zekâ ve kavrayışı kısa olan kuvvetliler, zekâ ve kavrayışı yerinde olan daha az kuvvetlilerle başa çıkamazlar. Zekâyı, çevikliği ve ahlakı bir bütün olarak taşıyan sporcular mutlaka kendi dallarında başarılı olacaklardır.

13- ‘‘Baş başa vermeyince taş yerinden kalkmaz’’ sözünü açıklayınız.
Bu söz dayanışma ve işbirliğinin önemini ortaya koymaktadır. Bir insan çok kuvvetli, akıllı ve bilgili olabilir. Ama tek başına olduğunda yapabileceklerinin bir sınırı vardır. Fakat bir işbirliği içinde olursa hem yükü hafifler hem de amacına daha kolay ulaşır. Mesela 50 kiloluk bir kutuyu tek başına kaldırmak isteyen bir kişi 50 kiloluk yükün altına girmiş olur. Ama beş kişi aynı kutuyu kaldırmak istediğinde her birisine düşen ağırlık 50 kilo değil 10 kilodur.

14- ‘‘Bin bilsen de bir bilene danış’’ sözünü açıklayınız.
Herkes eşit bilgiye sahip değildir. Çok iyi bildiğimizi sandığımız konunun bilmediğimiz bir yanı olabilir, o konuyu bizden daha iyi bilenler de çıkabilir. Bu yüzden bir işe kalkışmadan önce bu gibi kimselere danışmalı, onların bilgi ve tecrübelerinden yararlanmalıyız. Eksiğimizi ancak böyle giderebilir, yanlışımızdan ancak böyle kurtulabilir, iyi bir sonuca da ancak böylekavuşabiliriz.

15- ‘‘Akan su yosun tutmaz’’ sözünü açıklayınız.
Bilinen bir şeydir ki, devamlı akan su kendini ve yatağını temiz tutar; hareketsiz ve birikinti hâlinde olan su da aksine mikrop ve pisliği bünyesinde taşır. Denebilir ki hareketlilik, canlılık ve çalışkanlık insanı canlı ve üretken yapar; iyimser kılar, kötülükten uzak tutar, düşkünlüğünü önler; böylece o insan hem kendine, hem de başkalarına yararlı olur.

16- ‘‘Aslan yattığı yerden belli olur’’sözünü açıklayınız.
İnsanların kişilikleri ile sürekli bulundukları yerler arasında bir özdeşlik kurmak mümkündür. Bir kimsenin kişiliği, çalıştığı iş yerinin niteliğinden; yatıp kalktığı evin temizliğinden ve düzeninden anlaşılır. Yani denebilir ki bana bulunduğun mekânı söyle sana nasıl biri olduğunu söyleyeyim!

17- ‘‘Arpa eken buğday biçmez’’ sözünü açıklayınız
Kötü bir davranışta bulunan insan bunun karşılığında iyilik göremez.Yapmaya çalıştığı işin üzerinde lâyıkıyla durmayan ondan iyi sonuç alamaz. Arsızın yüzüne tükürmüşler, “yağmur yağıyor” demiş. Arsız insan kişiliğini, saygınlığını, utanma duygusunu yitirmiş insandır. Dolayısıyla o ne kadar ağır hareket görse, söz işitse yine de aldırış etmez; pişkinliğe vurup iyi bile karşılar.

18- ‘’Otuz iki dişten çıkan otuz iki mahalleye yayılır’’ sözünü açıklayınız.
Ağızdan çıkan bir söz, çok çabuk duyulur; başkalarının diline düşer ve bir anda her tarafa yayılır. Bu yüzden ‘‘dilin kemiği yok’’ ve ‘‘milletin ağzı torba değil ki büzesin’’ gibi deyimler toplumda çok sık kullanılır.

19- ‘‘Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır’’ sözünü açıklayınız.
Bize yapılan bir kötülüğü unutmak ve affetmek gerekir. Yapılan bir iyilik ise asla unutulmamalı, her zaman hatırlanmalıdır. Çünkü bu insaniyetin gereğidir. Bize iyiliği dokunan bir kişiye yaptığı bu işi hatırlatmamız onun da hoşuna gidecektir.

20- ‘‘Araba devrilince yol gösteren çok olur’’ sözünü açıklayınız.
İnsanlar her nedense her şey olup bittikten, işler bozulduktan, ortaya kötü bir netice çıktıktan sonra “niçin böyle yaptın, şöyle yapsaydın, bu yolu tutmalıydın” gibi sözler söylemeyi alışkanlık edinmişlerdir. Önemli olan yapma biçimindeki yanlışlığı, tutulan yoldaki tehlikeyi önceden görmek ve uyarıda bulunmaktır.

21- ‘‘Tatlı dil yılanı bile deliğinden çıkarır’’ sözünü açıklayınız.
Ateşin üzerine ateşle gidildiği zaman alevler daha da büyür, yangını söndürmek daha zor bir hal alır. Sinirli bir insana da sert tepki verildiğinde bu onun daha çok gerilmesine yol açar. Sert ve kırıcı olmayan, yumuşak, hoşa giden, gönül alıcı, etkileyici, inandırıcı ve yerinde söylenmiş bir söz ise insanın hoşuna gider; en azgın kişinin bile inadını kırar, onu yumuşatır ve yola getirir.

22- ‘‘Öfkeyle kalkan zararla oturur’’ sözünü açıklayınız.
Öfkesine kapılarak iş gören insan, sonunda güç durumlara düşer. Çünkü öfkelenmiş, sinirli bir insan iyi düşünemez, olup biteni iyi göremez, sonucu hesaplayamaz. Bu yüzden öfke baldan tatlıdır demişlerdir. Yani öfke ile akıl bir arada bulunmaz. Biri geldiğinde diğeri gider. Kısacası öfkeli iken karar vermemek ve sakin kafayla düşünmek gerekir.
DEVAMINI OKU>>>